Kdo je Jakub Jahl? Profil kontroverzní osobnosti s mnoha tvářemi

Jakub Jahl, dříve vystupující pod jménem Jakub Sobek, je kontroverzní osobnost, která se v průběhu let objevila v mnoha znepokojivých kauzách, skandálech a obviněních, která se táhnou více než desetiletí. Pojďme se podívat na komplexní obraz této osobnosti, která prošla pozoruhodnou proměnou rolí – od teologického studenta přes zakladatele satanistické komunity až po samozvaného experta na sekty.
Od teologie k satanismu: Proměny náboženské identity
Jakub Jahl prošel překvapivou náboženskou transformací. V roce 2012 vystupoval jako bývalý student teologie a silně věřící křesťan. Později vstoupil do Mormonské církve, ze které v roce 2015 vystoupil. Po odchodu začal proti této církvi vést očerňující kampaň, což je vzorec, který se později opakoval i u dalších skupin. V roce 2017 přišel s myšlenkou založit novou odnož křesťanství, tzv. “Kristovu komunitu”. Tento projekt, který byl zřejmě motivován touhou po pomstě vůči Mormonské církvi, neuspěl.

Když Jakubův projekt “Kristova komunita” zoufale pohořel, založil v dubnu 2019 provokativní Satanovu komunitu.

Podle bývalého člena Svatopluka Hýska, který poskytl rozhovor deníku Epoch Times, Jahlova Satanova komunita a její “filosofie” vycházela z mnoha konceptů, které jsou místy protichůdné i logicky zmatené. Přestože komunita tvrdila, že Satan ani Bůh neexistují a že postavu Satana používá pouze jako provokaci, na svých stránkách propaguje “satanskou bibli” a prodává šperky se satanistickými symboly.

Takzvaná Satanova komunita na sebe upozorňovala na různých veřejných akcích a demonstracích. Satanova komunita si brala za cíl ovlivňovat politiku a společnost. Program komunity zahrnoval podporu eutanazie pro všechny placenou ze zdravotního pojištění, legalizaci marihuany (potažmo všech drog), legalizaci prostituce a prosazování zákazu zřizování náboženských škol.
Velmi zvláštní byla propagace sexu v rámci Satanovy komunity. Níže uvádíme snímek obrazovky z webu Satanovy komunity, kde se v rámci sekce “Nauka Satanovy komunity” píše následující: “Sex je božskou cestou, nikoliv zatracením. Kdyby nebe bylo skutečné, prošukáme se ke spáse. SEX je cestou k věčnému životu. ORGASMUS je ochutnávka věčnosti.”

Manipulativní chování a konflikty v Satanově komunitě
Svatopluk Hýsek, bývalý člen Satanovy komunity, se dostal do konfliktu s Jahlem kvůli jeho autoritářskému vedení skupiny. “On to vede do takový určitý autonomie, kdy nám byly odepírány svobody. Nesměli jsme komunikovat mezi sebou skrz chaty. Jahl byl hrozně paranoidní,” vysvětluje Hýsek.
Když členové zpochybnili Jahlovy praktiky a paradoxy v ideologii komunity (používání satanistických symbolů při současném tvrzení, že Satan neexistuje), byli okamžitě obviněni z “rozvracení komunity” a “krádeže členských dat”.
Navzdory Jahlovým tvrzením o rozsáhlé členské základně, podle Hýska měla komunita v roce 2019 pouhých dvacet aktivních členů. “Přestože se registrovalo 500-600 lidí, aktivních bylo jen 5-10%,” uvedl.
Problematická minulost a právní problémy
Jahl u soudu v roce 2012 přiznal, že má na svém kontě kolem 20 přestupků. Při bližším pátrání se ukázalo, že se s jeho činností setkalo již více lidí, kteří na něj pohlížejí kriticky.
V roce 2011 byl Jahl antisemitou, který pálil před plzeňskou synagogou papír připomínající vlajku státu Izrael. Ještě v roce 2017 Izrael nazval rasistickým státem a řekl, že svého činu nelituje.

Podle týdeníku Reflex navíc 11. září 2011 zneuctil pomník americké armádě, která osvobodila Plzeň od německého nacismu. Pomník připomíná dvě věže Světového obchodního centra, a tak Jahl a jeho skupina nalepili na věže pomníku modely letadel.

Plzeňská jazyková škola Perfect World, s níž se Jahl v minulosti dostal do konfliktu, ho popisuje jako “plzeňskou aktivistickou figurku, zkrachovalého vysokoškolského studenta, který již mnoha lidem v minulosti způsobil problémy,” a to “pomocí různých křivých pomluv, překrucováním faktů, pošpiňováním dobrých jmen druhých lidí.”
“Jakub Jahl alias Sobek natočil proti Perfect World už celkem 24 videí, ve kterých neoprávněně používá naše osobní fotky nebo videa společnosti, uvádí nepravdivé informace, polopravdy nebo dokonce manipuluje účinkující ke kompletní lži,” uvádí jazyková škola.

“Jakub Jahl, který často vystupuje pod pseudonymem Jakub Sobek, je osobou, která vystupuje ve zprávě Ministerstva vnitra o extremismu v ČR. Podle soudní znalkyně klinické psychologie má Jahl tendence ke zkreslování skutečností a při soudních řízení je jako svědek nespolehlivý,” dodává škola.
Kontroverzní projekt v Africe
Nejzávažnější obvinění vůči Jakubu Jahlovi pochází od svědků z jeho působení v Tanzanii, kde provozoval projekt “Česko-Slovensko-Afrika”. Podle výpovědí šesti svědků – dobrovolníků, sponzorů a místních obyvatel Tanzanie – se dopustil řady podvodů a závažných přečinů.

Podle svědků Jakub Jahl nikdy neprovozoval skutečný sirotčinec, jak tvrdil, ale pouze komunitní centrum, kde se děti přes den scházely. Taťána Finiková, bývalá dobrovolnice projektu, uvádí: “Keď som zistila, že ten projekt, ktorý propagoval vtedy to už boli 2 roky, tak neni vôbec projektom ako má byť a tie deti tam ani nebývajú. Proste bolo to komunitné centrum, kde sa deti iba schádzali, hrávali.”
Svědkové tvrdí, že Jahl vybíral peníze od více než 100 sponzorů, kteří měsíčně posílali příspěvky na “adopce na dálku”, ačkoliv děti v údajném sirotčinci vůbec nežily. “On mal cez 100 ľudí, ktorý mu posielali mesačne okolo 1000 korún mesačne ako adoption for distance a on im na oplátku posielal fotky,” říká Finiková.
Nejzávažnější obvinění se týkají zpronevěry peněz určených na pomoc dětem. Monika Šurinová, další dobrovolnice, uvedla: “Ten Jakub si za to platil chlapcov na sex a drogy, tie sa kupovali pokaždé keď cinkli peniaze, tak v prvom rade sa kúpili drogy.”
Moses, jeden z místních obyvatelů a pomocníků v Tanzánii, potvrzuje: “Jakub nemá vášeň pomáhat dětem, ale potřeboval utratit peníze, co jsou pro děti. Každopádně si kupoval drogy na ulici.”

Svědkové také hovoří o fyzickém a psychickém týrání dětí. Taťána Finiková popisuje: “Keď dieťa v noci plakalo v izbe, pretože sa bálo tmy… Jakub prišiel a náhodne vybral jedno dieťa a zmlátil ho pred ostatnými prútikom a podobne, niekedy holou rukou, malé dieťa, to boli päťročné deti, 6, 7 ročné.”
“Keď sa niektoré dieťa pocikalo, tak ho zobral do sprchy, vystriekal naň ho ľadovú vodu a potom ho taktiež zmlátil,” dodává.
Svědkové také uvádějí, že Jahl před dětmi užíval drogy. “Veľakrát si zobral trávu a hulil pred deťmi. Veľakrát deti zobrali jointa – že čo to je? A dali si ho do pusy, pretože to robil pred deťmi. Taktiež brával kokain, heroin pred deťmi,” říká Finiková.
Stanley, další místní obyvatel a očitý svědek, dodává: “Ten chlap učil, jak být gay, a taky učil mladé kluky, jak se do toho zapojit. Sexuální věci s dětmi, učil je dělat tohle a tohle.”
Zvlášť závažné je obvinění z napadení nožem. Stanley uvádí: “Ano, nožem! Nožem! Když tam můj mladší bratr přišel, Jakub zuřil, mluvil hodně nahlas a zapomněl na všechno, co můj mladší bratr pro něj udělal, co já jsem pro něj udělal. Bylo to jako… bylo to jako šílenec, co se ohání nožem.”
Moses potvrzuje: “On vzal nůž a pokusil se napadnout jednoho z mých kamarádů. Byl úplně zhulený, takže se pokusil napadnout mého kamaráda s nožem.”
Jedné z dobrovolnic, Taťáně Finikové, měl dokonce vyhrožovat, že ji “prodá Afričanům na sex”, pokud její matka nezaplatí další peníze. Její matka Jana Finiková vzpomíná: “Jakub Jahl mi povedal že buď pošlem peniaze alebo Táňu jednoducho predá na jednu noc.”
Když začaly vycházet najevo Jahlovy podvody, utekl z Tanzanie. Taťána Finiková říká: “Utiekol z krajiny, on sa do tej krajiny následne nevrátil.” Po útěku začal obviňovat dobrovolníky a místní Tanzance z krádeže a podvodů. “Aj si tuším aj natáčal videá, aj knihu písal, že Tánička je klamárka, že sme mu ukradli sirotinec a ja neviem aké bludy. Pritom on tam nedal ani cent ani nič nekupoval,” dodává Jana Finiková, sponzorka jeho aktivit v Africe.
Psychický stav
Několik svědků zmiňuje, že Jahl sám přiznal, že má diagnostikovanou bipolární poruchu. Taťána Finiková uvádí: “Povedal dosť veľa o svojom živote, ako aj to, kde sa sám priznal, že naozaj má diagnostikovanú bipolárnu poruchu, ktorou s ktorou sa nelieči myslím, že doteraz sa s ňou nelieči.”

“Častokrát aj priznával, že ho niekedy nevie, kto je v ňom reálne… opisoval, že ho niekedy ani nevie, ktorý človek je v ňom tým, že má naozaj dve osobnosti aj viac,” dodává.
Tento popis koresponduje s oficiálním hodnocením odborníků. V roce 2014 v rámci soudního případu týkajícího se tehdejšího náměstka plzeňského primátora Petra Runda, kde Jahl vystupoval jako svědek, vydala soudní znalkyně z oboru klinické psychologie posudek, ve kterém konstatovala, že Jahl “má tendence ke zkreslování skutečností a jako svědek je nespolehlivý.” Tento posudek významně přispěl k tomu, že soud neuznal Jahlovu výpověď za důvěryhodnou. V případu, který se týkal údajného odcizení fotoaparátu, byl Rund opakovaně zproštěn obvinění, částečně právě kvůli nedůvěryhodnosti Jahlova svědectví.
“Jahl je paranoik,” říká bývalý člen komunity Svatopluk Hýsek. “Když jsme navrhli nějaké změny, aby lidé na komunitu líp reagovali. Co by třeba komunita mohla udělat. On to bere tak, že komunitu zrazujeme, že jí chceme rozvrátit.”
Současná činnost – “expert na sekty”
Po svém útěku z Tanzanie se Jahl přeorientoval a nyní vystupuje jako samozvaný “expert na sekty”. Pod touto novou identitou pokračuje v útocích na různé organizace, sdružení a školy.

Nedávno se terčem jeho útoků stala charitativní organizace Chance 4 Children. Tato organizace uvádí, že se stala cílem kybernetického útoku, kdy Jahla rozesílal podvodné články, e-maily a zprávy na Facebooku s nepodloženými a poškozujícími obviněními. Organizace podala trestní oznámení na kyberkriminální oddělení policie a občanskoprávní žalobu proti Jahlovi. 20. března soud vydal předběžné opatření zakazující Jahlovi šíření a publikování lží o této organizaci.

Varování před manipulativními taktikami
Po odchodu ze Satanovy komunity Hýsek varoval: “Určitě chceme upozornit na to, co je Jahl zač. A chceme ty lidi trošku popošťouchnout, aby se sami rozhodli, jestli vážně chtějí patřit do nějaké komunity, která jim bude brzy zabraňovat v osobní svobodě a volnosti toho, co si můžou myslet nebo jestli chtějí jít sami za sebe a být sami sebou.”
Monika Šurinová, jedna z dobrovolnic v Africe, apeluje: “Od toho, čo som bola s ním v Afrike, uběhlo 5 rokov a on ešte stále vyvádza a horšie a horšie veci. Už nech ho konečne niekto zastaví a už sa niekto do toho poriadne obuje, lebo toto nie je normálne, že aby takto jeden človek dokázal toľko zla napáchať. Očierňuje nadácie, ktoré sa snažia niečo vybudovať. Očierňuje ľudí, ktorí robia poriadnu robotu.”
Taťána Finiková, další svědkyně, dodává: “Mne je len ľúto to, že tento človek vôbec nechce pomáhať, len chce robiť zle. A práve preto väčšina organizácií, ktoré ľuďom naozaj pomáhajú, potrebuje si na nich vybudovať meno, pretože vie, že on žije z toho, že ho ľudia sledujú.”
Jahl podle svědků často používá stejný vzorec chování – nejprve se zapojí do nějaké skupiny nebo projektu, poté vystoupí, začne ji veřejně kritizovat a očerňovat. Tento vzorec se opakoval u Mormonské církve, plzeňské jazykové školy, projektu v Africe a nyní u různých organizací, které označuje za “sekty”.
Závěr
Příběh Jakuba Jahla je varovným příkladem toho, jak může člověk s manipulativními tendencemi a psychologickými problémy využívat různé ideologické platformy k vlastnímu prospěchu a způsobování škody druhým. Od studentského aktivismu přes založení satanistické komunity, falešnou “humanitární činnost” v Africe až po samozvaného experta na sekty – vždy se objevují stejné vzorce manipulativního chování, obviňování druhých a vyhýbání se odpovědnosti.

Je důležité šířit povědomí o těchto praktikách, aby lidé mohli rozpoznat manipulativní techniky a nebyli jimi ovlivněni. Mnoho lidí a organizací, které se staly terčem Jahlových útoků, se rozhodlo bránit právní cestou, což může být efektivní způsob, jak zastavit šíření nepravdivých informací a očerňování.
Případ Jakuba Jahla také ukazuje na důležitost ověřování informací z více zdrojů, zejména když jde o vážná obvinění vůči jednotlivcům či organizacím, a neodsuzovat nikoho pouze na základě jednostranných tvrzení, bez možnosti vyjádření druhé strany.